Misi Switi Sranang en Kalli - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Loeffen - WaarBenJij.nu Misi Switi Sranang en Kalli - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Loeffen - WaarBenJij.nu

Misi Switi Sranang en Kalli

Door: Tom Loeffen

Blijf op de hoogte en volg Tom

29 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Daar ben ik dan met mijn laatste verslag. Na 24 weken in Suriname is dan echt tijd om weer terug te gaan naar Nederland. Om jullie op de hoogte te houden van mijn laatste weken in Suriname, heb ik mijn laatste blog geschreven.

Oud en nieuw
Dit is één van de feestjes die je niet mag missen als je in Suriname bent. Op 30 december was het eerste grote feest van Oase. Dit feest was georganiseerd door het stagebedrijf van één van mijn huisgenoten. Het was een zeer geslaagd feest wat doorging tot in laat in de nacht. Op 31 december was het feest in de Domineestraat. Heel veel muziek en en gezelligheid heeft ervoor gezorgd dat ik tot 4 uur in de middag heb gehaald. Hierna ben ik gaan slapen tot 8 uur om daarna eerst het Nederlandse nieuwjaar in de luiden thuis. Hierna zijn wij naar Zus en Zo geweest waar het vol stond met stagiairs. Hier heb ik het nieuwe jaar ingeluid en het was 1 groot feest. Ook was er op 3 januari een eindfeest waarbij DJ Dyna aanwezig was. Ook dit feest was geslaagd.

Curaçao
Omdat ik aan Simone van Uden in Nederland had beloofd langs te komen in Curaçao, was het dan eindelijk zover. Ik ben samen met vier andere stagiairs voor een week Curaçao gaan bezoeken. Hiervoor hadden we een appartement en een auto geregeld. Hier hebben wij heel veel gedaan. We hebben heel westpunt gezien, onder andere Grote knip, Kleine knip, Santa Cruz, blauwe kamer en Boka pistel, een feestje meegemaakt bij Zanzibar en bij Mambo beach, naar klein Curaçao geweest, struisvogelfarm gezien en niet te vergeten Simone van Uden opgezocht. Ik heb mogen zien hoe mooi ze woont en hoe leuk ze het daar heeft. Helaas door onze en haar drukke planning hebben we niet heel veel tijd samen gehad, maar het was heel leuk om haar te zien en wellicht kom ik binnenkort nog wel eens langs. Op klein Curaçao heb ik ook een schildpad en een rog gezien. Het was een top vakantie en hiervoor moet ik Samira, Maaike, Carlijn, Jamil en Simone bedanken!!

Stage
Ook heb ik mijn stage afgerond. Ik heb een eindpresentatie gegeven aan alle medewerkers van TBL Cinemas. Hierbij werd duidelijk dat ze er enthousiast waren over mijn onderzoek en heb ik hiervoor dan ook een acht gekregen. Na al die weken was het een mooi afscheid gehad en heb ik zeer genoten van alle medewerkers van TBL Cinemas. Hiervoor mijn dank TBL Cinemas!!

Apiapaati
Ook is papa weer in Suriname en zijn we samen met 14 anderen naar Apiapaati geweest. Dit was een klein eilandje waar je 8 uur lang voor moet reizen. Eerst in de bus en daarna in de boot. Op het eilandje waren Fred, Stanley en Stanley die deze mooie trip hebben kunnen waarmaken. De 4 kleine broertjes van Fred waren hier ook aanwezig. We hebben hierbij rijst gezaaid, watervallen bezocht, kampvuren gemaakt, gevist, de Ananasberg beklommen, met de band door de een wild waterbaan, een begrafenis bezocht (waarbij de persoon eren door middel van een feest) en nog veel meer. Fred, Stanley en Stanley, bedankt voor de leuke trip.

Op dit moment heb ik nog een aantal dagen waar ik heel veel van ga genieten. Ik ga het land Suriname en de mensen zeker missen. Ik wil dan ook iedereen bedanken voor de leuke tijd die ik hier heb gehad. Ik heb vele nieuwe mensen leren kennen waarvan veel vriendschappen ‘hopelijk’ voor het leven zijn. Verder wil ik alle mensen bedanken die mijn blog hebben gelezen en toch nog aan mij gedacht hebben in het koude Nederland. Ik ben 2 februari weer in Nederland en zal graag al mijn leuke verhalen aan jullie vertellen.

Groeten uit Suriname en tot snel!

  • 29 Januari 2015 - 20:23

    Anja:

    Goede reis terug naar huis Tom. Bedankt voor al je leuke verhalen en tot snel!!
    X Annie

  • 29 Januari 2015 - 20:42

    Erik Loeffen:

    De tweede keer heb ik mogen meegenieten bij tom hier in suriname en begrijp waarom hij hier zo heeft genoten. Voor mij was het uniek om mee te mogen maken.
    Tom en alle andere stagaires bedankt.

  • 29 Januari 2015 - 20:55

    Marja:

    Ha Tom. Geniet nog maar even van je laatste dagen en vooral ook van de warmte. Het is een overgang volgende week! Wij verheugen ons op het weerzien op Schiphol maandag. Zal je winterjas, sjaal en handschoenen meenemen. Heb je namelijk echt nodig hier. Alvast een goede reis en tot maandag!

  • 31 Januari 2015 - 01:14

    Anne Marie:

    Geweldig Tommeke! Fijn dat je terug kan kijken oo een geweldige ervaring welke je nog eens met een top cijfer hebt afgerond! Suoer gedaan!
    Een hele goede reis terug en veilig weer thuis xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Daar gaan we dan. Mijn eerste blog over ''mijn Surinaamse droom''.

Begin februari ben ik begonnen met zoeken naar een buitenlandse stage en uiteindelijk beland in Suriname. Het begon allemaal als een 'leuk' idee, maar de laatste weken besefte ik pas waar ik aan begonnen ben.
Met een lichte vertraging naar Schiphol toe, inchecken en gedag zeggen, moest ik toch echt alleen verder.
Al snel kwam ik Radya en Ilse tegen. Zij hebben ook een stage gevonden via MM2 en hadden dezelfde vlucht als ik. Zij hadden nummer 44-A en 44-B en ik mocht plaatsnemen op 28-B. In het vliegtuig zat ik naast een Surinaamse man die niet heel goed Nederlands kon, dus een goed gesprek zat er niet in. Ook was hij te druk met het vragen naar een extra maaltijd.
Na veilig geland te zijn, kwam ik in een warm land, heel warm land. Net voor ons was een KLM vliegtuig geland, dus er stond een lange rij te wachten. Na ongeveer een uur waren Radya, Ilse en ik aan de beurt om een stempel te halen. We werden opgehaald door de neef van Mitchell (van MM2) en hij bracht ons naar Mitchell. Radya werd gebracht door familie van een vriendin die in Suriname woont. Ik zat achterin de auto, wilde mijn gordel om doen, maar dat hoefde niet, want het was niet verplicht hier. Eenmaal bij Mitchell aangekomen bleven Radya en Ilse daar en ging ik door naar mijn eigen kamer.
Er werd uitgelegd hoe alles werkte en waar mijn slaapplek was en daarna vertrokken zij weer. Verder loopt mijn huisbaas 's nachts rond het huis als bewaking en knipperen de lichten, omdat er op dit moment te weinig stroom is. De volgende dag werd ik al heel vroeg wakker, had ik het heet en had ik dorst en honger. Ik had nog een half flesje water over, die ik de dag ervoor met voorbedachte rade had bewaard.
We hadden afgesproken de dag na aankomst boodschappen te doen. Omdat Radya en Ilse op 15 minuten loopafstand wonen, wilde ik een taxi bellen. Aangezien ik snel een taxi nodig had en dit niet mogelijk was, ging ik lopend. De vorige dag/nacht kwam ik in het donker aan bij mijn kamer dus de weg naar hen was één groot raadsel. Op straat nog drie keer nagevraagd waar ik heen moest, maar na 20 minuten arriveerde ik dan. Snel boodschappen gehaald en gegeten. Om 1 uur zouden we een citytour doen, maar om vijf over 1 werd gezegd dat deze verzet moest worden. Hierdoor zijn we gaan zwemmen bij 'Zin' waar wij uiteindelijk ook hebben gegeten, rijst met kip. Na het zwemmen en eten kwam ik om 9 uur thuis.

Dit waren mijn eerste twee dagen in Suriname. Nu ga ik slapen en zal ik over ongeveer een week weer eens wat van me laten horen. Tot dan!

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2015

Misi Switi Sranang en Kalli

29 December 2014

Nog maar vijf weken te gaan

26 November 2014

Leven de onafhankelijkheid!

31 Oktober 2014

Time of my life!

14 Oktober 2014

Van ziek in bed naar een onvergetelijk weekend!
Tom

Actief sinds 21 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1890
Totaal aantal bezoekers 9204

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 01 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: